Geaccrediteerde nascholing
Menu

Online webinars

Terugkijken webinar 'Kwalitatief onderzoek in de praktijk'

Op donderdag 24 juni 2021 organiseerde vakblad Dé Verpleegkundig Specialist in samenwerking met V&VN VS het webinar 'Kwalitatief onderzoek in de prakijk'. Heb je het webinar gemist? Geen probleem! Het webinar is onderstaand terug te kijken.


Over het webinar

Van Verpleegkundig Specialisten wordt verwacht dat zij wetenschappelijk onderzoek gebruiken in hun praktijk om de kwaliteit van zorg te blijven verbeteren. Kwalitatief onderzoek is belangrijk omdat het inzicht geeft in de ervaringen, belevingen en behoeften van zowel patiënten en hun naasten als van collega's.

Tijdens dit webinar gaan Verpleegkundig Specialisten in gesprek met senior onderzoeker dr. Jolien van der Geugten over de mogelijkheden van kwalitatief onderzoek. Wanneer kies je voor kwalitatief onderzoek? Hoe verzamel en analyseer je data? Welke meerwaarde heeft kwalitatief onderzoek voor patiënten en de kwaliteit van zorg? Ervaringen uit de praktijk van Verpleegkundig Specialisten AGZ en GGZ worden afgewisseld met theorie over het opzetten en analyseren van kwalitatief onderzoek. Na het volgen van dit webinar weet jij hoe je kwalitatief onderzoek kunt inzetten om de kwaliteit van zorg in jouw praktijk te verbeteren.

Terugkijken webinar 'Klinisch redeneren voor verpleegkundig specialisten'

Op donderdag 9 juli 2020 organiseerde vakblad Dé Verpleegkundig Specialist in samenwerking met V&VN VS het webinar 'Klinisch redeneren voor verpleegkundig specialisten'. Heb je het webinar gemist? Geen probleem! Het webinar is onderstaand terug te kijken.


Over het webinar
Verpleegkundig specialisten behandelen hun patiënten vanuit medisch én verpleegkundig perspectief. Het Medisch redeneren heeft tijdens de opleiding en daarna veel ruimte gevraagd. Maar hoe is het met het verpleegkundig redeneren en hoe verhoudt dit zich tot het medisch redeneren? Ben je nog op het juiste pad of wellicht toch wat afgedwaald? 

De Clinical Reasoning Cycle van Levett-Jones staat centraal bij het klinisch redeneren. Hierdoor wordt ineens helder dat – wat vaak als héél anders beschouwd wordt – het geneeskundig en het verpleegkundig proces procesmatig veel gemeenschappelijkheden hebben. Maar wat is daarvan de klinische relevantie voor patiënten? Hoe kun je de patiëntenzorg beter maken door het inzetten van verpleegkundige diagnostiek en behandeling, naast de medische diagnostiek en behandeling?